ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


BEBASKAN SELATAN THAILAND

BEBASKAN SELATAN THAILAND


Pengeboman salah sebuah masjid di wilayah Yala 5hb April yang lalu yang menyebabkan lebih kurang 15 orang tercedera merupakan tindakan kurang ajar daripada si bacul yang pengecut. Menurut laporan, sekumpulan lelaki melontar sebutir bom tangan tersebut. Mereka membaling bom ke dalam masjid ketika jemaah sedang mengerjakan solat subuh. Hanya pihak yang telah hilang kewarasan dan diiringi dengan dendam kesumat yang menebal sahaja sanggup melakukan hal sedemikian.

Pada ketika siasatan baru di peringkat awal, jurucakap polis, Leftenan Apirak Sangkao sudah pun membuat kesimpulan bahawa pihak yang bertanggungjawab adalah para pejuang Islam dan mereka melakukannya dengan tujuan untuk menakutkan para penduduk kampung agar tidak bekerjasama dengan kerajaan.

Kesahihan kesimpulan itu diragui memandangkan bukti-bukti kukuh belum ditemui. Sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena. Disebabkan tidak ada sesiapa yang dapat mengenalpasti siapakah penyerangnya, maka beberapa kemungkinan boleh dibuat berdasarkan fakta kejadian tersebut dan kejadian-kejadian yang lalu dan terpulanglah kepada para pembaca untuk menilainya.

Ada tiga kemungkinan,

Pertama; mungkin pihak polis mengetahui pihak pejuang akan menyerang dan mereka sengaja membiarkan perkara itu berlaku.
Kedua, memang dilakukan oleh para pejuang dan pihak tentera memang tidak tahu menahu serangan akan dilakukan.
Ketiga; pihak tentera/sekutunya yang melakukan dan kerana itulah kesimpulan segera terus dibuat.

Pertama; memandangkan para pejuang merupakan pihak yang paling dikehendaki dan paling didendami oleh pihak tentera, maka jika mereka sudah kenalpasti, sudah tentulah pihak tentera tidak akan 'melepaskan peluang' untuk segera membalas dendam atas kematian rakan-rakan mereka akibat serangan-serangan sebelum ini. Sebenarnya, sehingga ke hari ini, pihak tentera masih gagal mengenalpasti dengan jelas, siapakah yang benar-benar terlibat di dalam perjuangan membebaskan wilayah selatan Thailand itu. Kerana itulah kemungkinan pertama tertolak.

Kedua; Jika benar-benar ia dilakukan oleh para pejuang, mengapa ia dilakukan secara berkumpulan di tempat terbuka? Padahal, umum mengetahui bahawa serangan mereka sebenarnya bersifat individu atau beberapa orang sahaja dan pergerakan mereka selalunya sukar dikenalpasti. Tetapi menurut jurucakap tentera Thailand, pergerakan kumpulan yang menyerang dapat dilihat. Kebanyakkan para pejuang adalah sebahagian daripada penduduk kampung, mereka seperti penduduk kampung lainnya, perlu bersedia untuk bekerja di waktu siang untuk menyara keluarga dan keperluan diri. Jadi bagaimana mungkin terlibat dengan aktiviti serangan menjelang subuh. Tambahan lagi, serangan ke atas masjid benar-benar bertentangan dengan tujuan dan niat mereka yang ingin menegakkan syiar Islam dengan membebaskan wilayah mereka daripada penjajahan kerajaan Thailand.

Ketiga; Sukar untuk kita menolak kemungkinan ketiga ini. Ini adalah kerana, hanya pihak yang benar-benar boleh bergerak bebas secara terbuka sahaja yang mempunyai keberanian untuk melancarkan serangan terbuka. Dan pihak yang banyak bergerak bebas di sekitar kampung dan bandar, tidak lain dan tidak bukan adalah pihak tentera sendiri. Manakala para pejuang hanya berani bertindak secara individu dan berkumpulan secara senyap, bukan secara berkumpulan terbuka seperti serangan ke atas masjid di Yala itu. Bahkan serangan tersebut mirip kepada serangan terbuka yang dilakukan oleh tentera ketika di bawah pemerintahan Thaksin yang juga dilakukan ketika subuh atau menjelang siang sebagaimana serangan ke atas Masjid Krisek beberapa tahun yang lalu. Maka dengan itu, terdapat persamaan serangan yang dapat dikaitkan dengan corak serangan pihak tentera.

Krisis di wilayah selatan Thailand sudah tidak asing lagi bagi masyarakat serantau baik di Asia Tenggara mahupun daripada kaca mata dunia. Malah, di bahagian utara Semenanjung Tanah Melayu, kebanyakkan para penduduknya merupakan berasal daripada generasi awal yang terdiri daripada pendatang daripada wilayah selatan Thailand. Mereka melarikan diri daripada kampung halaman demi untuk menyelamatkan keimanan mereka. Kebanyakan waris ; anak-anak, cucu dan cicit mereka kini masih mempunyai keluarga, kerabat terdekat dan sahabat di wilayah selatan Thailand. Pada ketika Kerajaan Islam Pattani musnah dan kemudiannya dijajah oleh kerajaan Siam, beribu-ribu umat Islam di wilayah-wilayah tersebut berhijrah ke utara Tanah Melayu(kini ; Semenanjung Melaysia).

Kerajaan Siam pada ketika itu terus menjajah dan mara hingga ke Kelantan, Terengganu dan Kedah. Sehingga ketiga-tiga negeri tersebut pernah berada di bawah penjajahan kerajaan Siam(kini Thailand). Jika bukan kerana Perjanjian Bangkok ( Perjanjian British-Siam), sudah tentulah ketiga-tiga negeri tersebut masih lagi dijajah oleh kerajaan Thailand ketika ini. Tetapi, nasib wilayah di selatan Thai tidaklah sebaik ketiga-tiga wilayah tersebut, wilayah-wilayah seperti Pattani, Narathiwat dan Yala masih terus dijajah sehingga ke hari ini.

Agak menghairankan, pada ketika semua kuasa-kuasa besar mula memberikan kemerdekaan kepada wilayaha-wilayah jajahan mereka pada 1920-1950-an, Kerajaan Thailand buat tidak endah dan tetap enggan memerdekakan wilayah-wilayah Selatan Thailand yang dijajahnya.
Bagi kebanyakkan penduduk Islam yang masih berpegang kepada ajaran Islam yang ketat, mereka tidak dapat menerima dengan rela hati penjajahan yang sedang membelenggu. Mereka tetap menyimpan dendam dan mereka berazam untuk mengubah nasib mereka. Satu cara sahaja, setelah semua jalan diplomatik yang pernah ditempuh untuk merdeka ditolak oleh kerajaan Siam, satu cara sahaja, iaitu mengangkat senjata.

Dendam ini tidak akan padam selagi kemerdekaan diberikan kepada wilayah selatan Thailand. Tetapi malangnya, sejak daripada era Thaksin lagi, terdapat tanda-tanda yang jelas bahawa pada ketika itu Amerika Syarikat (AS) menjadi penasihat kepada kerajaan pimpinan Thaksin. Bekalan beratus-ratus pucuk rifel M-16 kepada pasukan separa tentera di wilayah selatan daripada AS menunjukkan terdapat unsur-unsur campurtangan AS di wilayah selatan Thailand. Bahkan pada satu ketika, Thaksin mempunyai justifikasi untuk menambah peruntukan kepada tentera untuk membeli kelengkapan persenjataan lebih berat hanya dengan menamakan ancaman di wilayah selatan. Kelengakapan senjata yang mungkin akan dimiliki dan mungkin sudah pun dimiliki oleh pihak tentera dan separa tentera Kerajaan sebenarnya menggalakkan lebih banyak keganasan akan berlaku.

Penderitaan umat Islam di wilayah Selatan Thailand masih jauh. PBB dan OIC serta semua pertubuhan lain tidak boleh diharap dan pada saat inilah betapa perlunya umat Islam mengorak langkah yang lebih pasti, iaitu ke arah untuk mendapatkan kekuasaan dan menjadi penyelamat umat Islam bukan sahaja di Selatan Thailand, termasuklah di Kashmir, Afganistan dan Iraq.
Usaha untuk membebaskan kesemua wilayah tersebut daripada cengkaman keganasan janganlah pula dihadkan kepada menderma, kesemuanya itu adalah sebahagian daripada usaha-usaha kebajikan untuk meredakan seketika nasib penduduk di wilayah terbabit. Tetapi ia tidak dapat menghapuskan semua keganasan dan penganiayaan. Hanya melalui usaha-usaha menegakkan sistem pemerintahan Islam, Sistem Khilafah sahajalah dapat mengubah keadaan yang berlaku ketika ini. Yang bulat tidak akan datang bergolek, yang pipih tidak akan datang melayang melainkan kita sendiri yang mengusahakannya dan Allah SWT menentukan bilakah saatnya kemenangan itu akan tiba.

"Sesungguhnya, imam itu adalah (umpama) perisai, kamu berperang di belakangnya dan kamu berlindung dengannya". [HR Muslim]

Makna kata 'imam' di dalam hadis di atas bukanlah imam ketika solat, kata imam itu membawa maksud lebih luas, iaitu seorang pemimpin yang mengetuai ketua dan pemimpin tempat rakyatnya berlindung. Maka ia membawa maksud pemimpin kaum musimin, iaitu khalifah. Maka, daripada hadis tersebut, hanya itulah sahaja caranya untuk menyelamatkan umat Islam pada ketika ini. Ya, memang benar, usaha tersebut masih jauh, maka dengan itu, seluruh kaum muslimin semuanya harus turut terlibat agar usaha tersebut dapat dipercepatkan.


Wallahu alam.

Sumber : mykhilafah.com

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR