ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


RAMADHAN 1428H : MENGGAPAI HAKIKAT TAQWALLAH

RAMADHAN 1428H : MENGGAPAI HAKIKAT TAQWALLAH


Alhamdulillah kita telahpun memasuki bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan rahmat, keberkatan dan pengampunan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala. Syukur kepada Allah yang telah memberi kesempatan sekali lagi kepada kita untuk beribadat kepadaNya di bulan yang mulia ini. Bagi mereka yang benar-benar berpuasa atas dasar keimanan dan keikhlasan kepada Allah, maka dengan izinNya, akan diampunkan dosa-dosa mereka bak bayi yang baru lahir. Begitulah Maha Penyayangnya Allah kepada hamba-hambaNya yang melakukan ibadat puasa pada bulan yang penuh pengampunan ini. Bukan itu sahaja, Allah juga menjadikan satu malam di bulan Ramadhan ini yang nilainya lebih baik dari seribu bulan, untuk umat Islam beribadah di dalamnya. Jadi, tidak hairanlah jika orang-orang Mukmin dan Mukhlis sentiasa berlumba-lumba untuk menggapai segala kebaikan yang ada di bulan ini. Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya telah datang kepada kalian bulan Ramadhan, bulan yang penuh berkah, Allah mewajibkan atas kalian berpuasa. Dalam bulan ini dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan. Di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa terlepas kebaikannya, sesungguhnya telah terlepaslah ia” [HR an-Nasa’i dan Ahmad].


Ramadhan juga merupakan satu bulan di mana pelbagai peristiwa besar berlaku di dalamnya. Antaranya adalah peristiwa yang amat penting dalam sejarah Islam iaitu turunnya Al-Quran yang merupakan mukjizat terbesar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam pada 17 Ramadhan. Peristiwa agung ini dirakamkan di dalam Al-Quran sebagai peringatan untuk kita semua sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, “Bulan Ramadhan yang di dalamnya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan pembeza (di antara yang hak dan batil)” [TMQ Al-Baqarah (2):185]. Selain segala kelebihan di atas, bulan Ramadhan juga merupakan satu bulan di mana banyak peristiwa besar terjadi di dalamnya di sepanjang sejarah Islam seperti Perang Badar, Fathul Mekah, persiapan Perang Khandaq, pengepungan kota Constantinople, kota Amuriyah (Byzantium), pembebasan Andalusia, perang Ain Jalut dan banyak lagi.



TAQWA DI BULAN RAMADHAN


Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mewajibkan kita berpuasa agar kita menjadi hamba-hambaNya yang bertaqwa, firmanNya, “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa” [TMQ al-Baqarah (2):183]. Sebagaimana dinyatakan oleh Imam Al Ghazali bahawa dengan adanya taqwa dalam dirinya, setiap Muslim memiliki perasaan takut yang amat sangat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, hanya berbakti dan tunduk kepadaNya, serta membersihkan hati dan perbuatan dari segala dosa [Minhajul ‘Abidin, halaman 121]. Taqwa bukanlah sekadar sebuah ‘pengakuan’, sebaliknya, taqwa itu adalah suatu yang dibuktikan dengan amalan. Jadi, seseorang itu tidak dikatakan bertaqwa jika hanya sekadar mengaku bahawa puasa itu wajib, tetapi tidak berpuasa. Hal yang sama bagi solat yang merupakan satu perintah Allah, maka jika sekadar ‘mengaku’ bahawa solat itu wajib, tetapi tidak mengerjakannya, maka orang itu tidak dikatakan bertaqwa. Begitu juga dengan riba, jika sekadar ‘mengaku’ bahawa riba itu haram, tetapi tetap mengambil riba, maka seseorang itu secara jelas lagi nyata tidak bertaqwa kepada Allah. Justeru, taqwa atau takut kepada Allah adalah suatu yang wajib dibuktikan dengan amalan, bukan sekadar sebuah pengakuan.



Berdasarkan pembahasan di atas, jelas bahawa taqwa merupakan ketaatan total kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan cara mengerjakan setiap perintahNya dan menjauhi setiap laranganNya. Perlu difahami bahawa taqwa bukan hanya dituntut untuk dilakukan di bulan Ramadhan sahaja, tetapi setiap manusia wajib bertaqwa kepada Allah bila-bila masa sahaja dan di mana sahaja. Berpuasa di bulan Ramadhan hanyalah salah satu dari manifestasi ketaqwaan seseorang Muslim kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Suatu fenomena yang amat menyedihkan kita adalah berapa ramai dari umat Islam yang hanya ‘bertaqwa’ di bulan Ramadhan sahaja di mana bulan ini mampu mengubah persepsi dan perilaku seorang Muslim sedemikian rupa. Orang fasik menjadi malu menampakkan kefasikannya; orang munafik menjadi enggan menampakkan kemunafikannya; pelaku maksiat pun mengurangi kadar maksiatnya. Ayat-ayat suci al-Quran lebih sering kedengaran; perempuan-perempuan berpakaian lebih sopan; konsert-konsert nyanyian sudah tidak kelihatan, kelab malam dan disko kurang berpengunjung dan macam-macam perubahan lagi yang dapat kita saksikan. Media massa pun tidak ketinggalan (terutama televisyen) meyiarkan acara-acara yang bernuansa keagamaan, mengurangi tayangan-tayangan yang menjurus pada kemaksiatan. Begitulah suasana bulan Ramadhan di negeri-negeri kaum Muslimin di seluruh dunia. Pendek kata, wujud seolah-olah satu ‘magic’ yang merubah suasana dan sifat ‘ketaqwaan’ seseorang Muslim. Anehnya, hal-hal sebegini hanya terjadi di bulan Ramadhan.



Apakah mereka mengira bahawa mereka hanya dihisab di hadapan Allah untuk amal perbuatan yang dilakukan di bulan Ramadhan sahaja? Jika demikian, apakah hal itu bukan berarti sifat kemunafikan mereka sebenarnya belum lagi hilang, bahkan ditonjolkan secara jelas selama bulan Ramadhan? Ini adalah kerana bulan berikutnya, pasca Ramadhan, mereka kembali bergelumang dengan dosa; tidak takut mendemonstrasikan kefasikan, kemunafikan, dan kezaliman; tidak takut kepada (murka dan azab) Allah. Jika mereka mampu menjaga suasana keimanan selama bulan Ramadhan, mengapa suasana yang sama tidak secara sengaja dijaga/dipelihara agar tetap ada sepanjang tahun? Jika mereka mampu mengubah persepsi, perilaku, bahkan aktiviti-aktiviti keislaman di tengah-tengah masyarakat selama bulan Ramadhan, lalu mengapa mereka tidak melanjutkan suasana itu pada bulan-bulan selain Ramadhan? Wujudkah keimanan, keikhlasan dan ketaqwaan mereka kepada Allah dalam ertikata yang sebenar? Padahal ketaqwaan itu merupakan manifestasi dari ketundukan kita kepada perintah Allah dan keengganan kita untuk terjerumus ke dalam larangan Allah, tidak kira di bulan mana sekalipun kita berada.



Ini dari satu sisi. Di sisi yang lain, terdapat segolongan kaum Muslimin yang ingin meraih ketaqwaan di bulan Ramadhan dengan mempertingkatkan amal ibadat, namun dalam masa yang sama masih tidak berhenti dari amalan riba, mereka berpuasa tetapi mereka tidak merasa apa-apa (dosa) terikat dan terlibat dengan transaksi ribawi; ahli politik juga berpuasa tetapi masih tetap dengan permainan politik kotor mereka; pemerintah berpuasa tetapi kekayaan negara masih tetap dibolot mereka habis-habisan; pengamal undang-undang juga berpuasa tetapi masih tetap mempertahankan undang-undang kufur ciptaan manusia; masyarakat amnya berpuasa tetapi perasaan assabiyyah dan wathaniyyah masih menebal di jiwa mereka; malah ramai lagi yang berpuasa, tetapi dalam masa yang sama melakukan pelbagai bentuk keharaman ataupun meninggalkan pelbagai bentuk kewajiban yang diperintahkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala.. Kalau begitu, apakah ertinya ketaqwaan di bulan Ramadhan bagi mereka?


TAQWA (TAKUT) KEPADA ALLAH ATAU TAQWA (TAKUT) KEPADA MUSUH ALLAH


Dalam persiapan kita menunaikan ibadat di bulan Ramadhan, kita sekali-kali tidak boleh leka dengan persiapan musuh yang senantiasa memerhati dan mengawasi kita. Kita jangan lalai bahawa ‘Perang Melawan Keganasan’ atau lebih tepatnya ‘Perang Melawan Islam’ masih menjadi agenda utama musuh-musuh Islam. Dalam usaha mereka untuk menghapuskan pengganas (baca: Islam), pada masa yang sama mereka cuba untuk menyuarakan sokongan kepada pemerintah dunia Islam agar pemerintah ini turut bersama-sama mereka di dalam menjayakan agenda jahat mereka ini. Semasa berucap pada sidang kemuncak ahli-ahli perniagaan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di Sydney pada 7 September lepas, Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush memuji Malaysia dan lain-lain negara anggota ASEAN yang telah bersama-sama dengannya memerangi kegiatan pengganas. Presiden AS itu juga memuji usaha Abdullah yang telah memperkenalkan pendekatan Islam Hadhari di Malaysia di mana melalui pendekatan ini, katanya, Perdana Menteri Malaysia telah menunjukkan bagaimana warga negara itu boleh menjadi sebuah masyarakat yang moden, demokratik, bertolak ansur dan pada masa sama berdaya saing dalam ekonomi global [UM 08/09/07].



Secara politiknya, pujian seorang Ketua Pengganas Dunia, George Bush la’natullah terhadap Islam Hadhari bukanlah satu pujian kosong, walaupun kita semua tahu bahawa si Bush ini ‘buta kayu’ dengan konsep Islam Hadhari yang dibawa oleh Pak Lah. Justeru apakah agenda di sebaliknya?


Tak berapa lama sebelum itu (pada 28/08/07), di dalam ucapannya berkenaan ‘ekstremis’ di 89th Convention of the American Legion, Bush dengan angkuhnya menyatakan,


“We meet today at a critical time for our country. America is engaged in a great ideological struggle -- fighting Islamic extremists across the globe.....These extremists hope to impose that same dark vision across the Middle East by raising up a violent and radical caliphate that spans from Spain to Indonesia.” [http://www.whitehouse.gov/news/releases/2007/08/20070828-2.html akses pada 12/09/07].



(“Kita bertemu hari ini pada masa yang kritikal untuk negara kita. Amerika sedang berhadapan dengan pertarungan ideologi yang hebat (iaitu) memerangi ekstremis (pelampau) Islam di seluruh dunia......Ekstremis ini berharap untuk menerapkan visi yang gelap di seluruh Timur Tengah dengan cara membangkitkan kekerasan dan Khilafah yang radikal yang meliputi Sepanyol hingga Indonesia”)



Sekali lagi kita melihat si musuh Allah ini mengeluarkan kenyataan yang menzahirkan ketakutan sekaligus keyakinan beliau akan kembalinya Khilafah, institusi politik antarabangsa umat Islam yang akan menghapuskan segala kekejaman dan kezaliman mereka ke atas umat Islam seterusnya menjadi penyelamat dan pelindung umat ini dari segala kejahatan. Baru sahaja pada 13/06/07 yang lalu (sila rujuk SN127) Presiden AS ini melontarkan propaganda jahatnya yang hampir sama tentang Khilafah, kali ini beliau berkokok lagi. Nampaknya beliau telah benar-benar terdesak dan gentar dengan kembalinya Khilafah yang akan melawan segala norma-norma Barat dan akan membalas segala bentuk pembunuhan dan penyeksaan yang beliau telah lakukan ke atas umat Islam. Si Bush la’natullah ini nampaknya benar-benar faham bahawa Khilafah yang akan muncul nanti akan menggabungkan keseluruhan negeri kaum Muslimin dan menyatukannya di bawah satu kepimpinan. Beliau cukup-cukup gerun dan gentar dengan kehadiran penyelamat dan perisai umat Islam ini, sebaliknya beliau cukup berminat dan tertarik dengan Islam Hadhari yang dibawa oleh Perdana Menteri. Inilah kata-kata yang diluahkan sendiri oleh musuh Allah ini. Nah!



Apakah kata-kata ini masih belum membawa apa-apa erti bagi kita? Allah Subhanahu wa Ta’ala mengingatkan kita,



“Telah nyata kebencian dari mulut mereka dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka adalah lebih besar lagi.” [TMQ Ali Imran (3):118].


Terbaru, di dalam wawancara untuk IA Malaysia yang dipetik oleh ITAR-TASS, Bush la’natullah ini menyeru semua pemimpin umat Islam untuk bersama-samanya di dalam memerangi golongan yang ingin mengembalikan Khilafah. Beliau menyatakan,



“We should open new chapter in the fight against enemies of freedom, against those who in the beginning of XXI century call Muslims to restore caliphate and to spread sharia” (“Kita mesti membuka lembaran baru di dalam peperangan terhadap musuh kebebasan, terhadap sesiapa sahaja yang pada permulaan abad ke-21 ini, menyeru kaum Muslimin untuk menegakkan semula Khilafah dan menyebarkan syariah”) [http://www.demaz.org/cgi-bin/e-cms/vis/vis.pl?s=001&p=0055&n=002632&g akses pada 12/09/07].



Inilah antara beberapa propaganda terkini Bush di dalam menghalang kembalinya Khilafah ke arena politik antarabangsa. Beliau bersungguh-sungguh cuba menakutkan umat Islam khususnya golongan pemimpin dengan melabelkan para pendakwah yang berjuang untuk menegakkan Khilafah sebagai ‘ekstremis’, radikal dan teroris. Dengan apa yang sering dilontarkan ini, Bush mengharapkan agar semua pemimpin kaum Muslimin akan takut terhadap kemunculan Khilafah, lalu para pemimpin ini akan bersama-sama dengannya untuk memerangi sesiapa sahaja yang berjuang untuk mengembalikan semula Daulah Khilafah, yang dilabelnya sebagai ‘ektremis’. Oleh itu, kita menyaksikan berapa ramai dari kalangan pemimpin dunia Islam yang, kerana takutkan Bush lebih dari takutkan Allah, lalu mereka bersalaman dengan Bush dan bersekutu dengan musuh Allah ini di dalam usaha beliau menghalang segala usaha untuk mengembalikan Islam ke muka bumi. Pemimpin ini beralasan bahawa Presiden AS sebenarnya menyeru mereka untuk membawa keamanan dunia, seolah-olah mereka (pemimipin ini) tidak membacakan ayat Allah yang menjelaskan kejahatan orang-orang kafir ini bahawa,



“Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agama kamu (kepada kekafiran) seandainya mereka mampu” [TMQ al-Baqarah (2):217].


Selain menuduh pejuang kepada Khilafah sebagai kelompok ekstremis, AS dalam masa yang sama cuba menyampaikan mesej bahawa perjuangan Islam yang dikatakan ekstrem ini adalah berasal dari Timur Tengah. Dari sini, Bush hendak mengatakan bahawa perjuangan tersebut harus ditolak karena bukan bersifat lokal atau lahir dari perjuangan lokal (tempatan). Kerananya, dalam konteks Malaysia atau Indonesia (atau lain-lain negara sekalipun), perjuangan Khilafah mesti ditolak. Perjuangan Islam yang dibenarkan atau ‘direstui’ oleh Bush hanyalah perjuangan Islam yang bersifat lokal. Justeru, di dalam tempurung kepala pemerintah, mereka akan membenarkan perjuangan Islam di peringkat lokal, tetapi jika perjuangan Islam itu mempunyai jaringan di peringkat antarabangsa, ini dianggap sebagai ekstremis yang mesti dihapuskan. Para pemerintah ini sebenarnya telah menari dengan gendang yang dipalu oleh Bush. Jadi, tidaklah menghairankan bila para penguasa dunia Islam saat ini belum dapat menerima Khilafah sebagai solusi yang digali dari al-Quran dan as-Sunnah yang mana penyebabnya bukanlah ketidaksesuaian Khilafah bagi dunia Islam itu sendiri tetapi kuatnya serangan pemikiran dan tekanan politik oleh rejim AS terhadap mereka. Ketakutan mereka kepada musuh Allah ini melebihi ketakutan mereka kepada Allah menyebabkan kata-kata musuh ditaati tetapi kata-kata Allah dilanggari.



Melihat hal-hal di atas nampak ada keselarasan antara apa yang dikehendaki oleh Bush dengan suara-suara pihak yang tidak setuju dengan Khilafah. Bezanya, jika Bush menolak Khilafah, ia adalah kerana sifat semulajadinya sebagai seorang kafir musuh Allah yang ingin memadamkan cahaya Allah di muka bumi, tetapi pemimpin atau umat Islam yang menolak Khilafah adalah kerana terpengaruh dengan pemikiran kufur yang dibawa oleh musuh Allah ini. Jadi, di manakah letaknya ketaqwaan seseorang pemimpin apabila si kafir musuh Allah ini menyeru untuk menghalang kembalinya Khilafah, maka seruan ini disahut oleh mereka? Apakah mereka dikatakan bertaqwa kepada Allah apabila menolak sistem pemerintahan Khilafah (yang diwarisi dari Ijma’ Sahabat), tetapi menerapkan sistem pemerintahan dan undang-undang yang berasal dari sistem dan undang-undang kufur? Di manakah letaknya ketaqwaan para pemimpin umat Islam apabila mereka berbaik dengan Amerika dan bersama Amerika di dalam memerangi pengganas dan ekstremis walhal jelas-jelas ‘pengganas’ dan ‘ekstremis’ yang dimaksudkan Amerika adalah golongan umat Islam yang bersungguh-sungguh ingin menerapkan Islam secara kaffah? Apakah mereka bertaqwa kepada Allah atau ‘bertaqwa’ kepada musuh Allah?



BUSH ADALAH MUSUH ALLAH DAN MUSUH KITA


Wahai kaum Muslimin! Kita seharusnya mengetahui siapa musuh dan siapa kawan. Orang yang mengenali dan memuji kita tidak semestinya seorang kawan dan orang yang membenci kita tidak semestinya seorang musuh. ‘Musuh’ kita adalah orang-orang yang dikategorikan oleh Allah sebagai musuh dan begitulah sebaliknya. Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah al-Khaliq, Pencipta manusia dan Dia Mahatahu tentang sifat-sifat semua makhluk ciptaanNya tersebut. Dia pun Mahatahu apa yang ada di dalam hati setiap manusia dan Mahatahu siapakah musuh bagi kaum Mukmin,



“Allah lebih mengetahui (daripada kamu) tentang musuh-musuh kamu. Cukuplah Allah menjadi Pelindung kamu. Cukuplah Allah menjadi Penolong kamu” [TMQ an-Nisa’ (4):45].


Dengan demikian, siapa saja yang diberitakan oleh Allah sebagai pihak-pihak yang memusuhi kaum Mukmin maka hal tersebut merupakan realiti yang benar-benar dapat disaksikan, yakni mereka ini benar-benar wujud dan menjadi musuh bagi kita. Justeru, siapakah musuh kaum Mukmin menurut Allah dalam al-Quran?



“Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang nyata bagi kamu” [TMQ an-Nisa’ (4):101].


Al-Quran juga telah memberikan kepada kita petunjuk bagaimana berinteraksi dengan orang-orang kafir, melalui ayat-ayat yang sangat jelas, agar kita tidak terperosok ke dalam perangkap dan propaganda negara-negara kafir. Firman Allah,



“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kalian mengambil musuh-Ku dan musuh kamu sebagai teman-teman setia” [TMQ al-Mumtahanah (60):1].



“Janganlah orang-orang Mukmin menjadikan orang-orang kafir sebagai wali (teman akrab, pemimpin, pelindung, atau penolong) dengan meninggalkan orang-orang Mukmin. Siapa saja yang berbuat demikian, nescaya lepaslah ia dari pertolongan Allah” [TMQ al-‘Imran (3):28].



“Khabarkanlah kepada orang-orang munafik bahawa mereka akan mendapatkan siksaan yang pedih. Mereka adalah orang-orang yang menjadikan orang-orang kafir sebagai penolong dengan meninggalkan orang-orang Mukmin. Apakah mereka mencari kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu? Sesungguhnya semua kemuliaan itu kepunyaan Allah” [TMQ an-Nisa (4):138-139].



Oleh kerana itu, jika kita adalah seorang yang bertaqwa, adakah kita akan mengambil musuh Allah yang jelas-jelas merupakan ‘kafir harbi’ sebagai kawan untuk kita taati dan patuhi. Bush dan sekutu-sekutunya adalah merupakan kafir harbi yang sedang memusuhi Islam dan kaum Muslimin. Si laknatullah ini telah banyak kali dan tanpa bertapis menyebut bahawa umat Islam yang ingin menerapkan Islam adalah musuh atau ‘seteru’ mereka. Malangnya para pemimpin kaum Muslimin sebaliknya menjadikan si kafir ini sebagai teman atau ‘sekutu’ mereka. Mereka menyahut seruan persahabatan dan kerjasama yang Bush lontarkan walhal ayat-ayat Allah sudah terang-terang memperingatkan sikap yang mesti kita ambil terhadap golongan musuh ini. Jadi, umat Islam tidak seharusnya terjebak dengan propaganda kotor musuh Allah ini yang ingin menyekat penerapan syariat dan kemunculan Khilafah yang tak lain adalah bertujuan untuk mengekalkan Ideologi kufur dan hegemoninya di seluruh dunia Islam. Umat Islam sebaliknya wajib berusaha bersungguh-sungguh ke arah menegakkan semula Khilafah dan melantik seorang Khalifah yang akan menyatukan semula negeri-negeri umat Islam dan memerintah dunia dengan Kitabullah dan Sunnah RasulNya.


Jika ada perbezaan pendapat sekalipun tentang Khilafah, umat Islam seharusnya duduk berbincang secara intelektual dengan penuh keimanan dan persaudaraan berpandukan nas-nas al-Quran dan al-Hadis, dan bukannya berusaha untuk membantu Bush samada secara langsung atau tak langsung di dalam usaha si la’nat ini untuk menghalang kembalinya Khilafah!

KHATIMAH


Wahai kaum Muslimin! Bersempena bulan Ramadhan yang mulia ini, sukacitalah kami ingin menasihatkan kalian, saudara kami sesama Muslim agar nasihat yang diberi ini dilipatgandakan oleh Allah akan pahalanya. Jika kalian berpuasa kerana yakin ianya adalah satu kewajiban, maka bergeraklah kalian untuk menegakkan Khilafah kerana ianya juga adalah satu kewajiban. Kami ingin mengingatkan bahawa perjuangan untuk mengembalikan kehidupan Islam dengan jalan menegakkan semula Khilafah adalah satu perjuangan yang mulia dan fardhu ke atas setiap kalian. Kembalinya Khilafah bukanlah satu mimpi atau khayalan, malah satu janji dan kepastian. Si Bush la’natullah dan musuh-musuh Allah lainnya sendiri benar-benar meyakini dan takut kembalinya semula Khilafah dan mereka sekarang sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menghalangnya. Apatah lagi kita umat Islam yang mana sesungguhnya khabar gembira tentang kembalinya Khilafah telah pun disebut oleh Junjungan Besar kita, Nabi Muhammad Sallallahu ‘alaihi wa Sallam. Justeru, bersama-samalah kita mempertingkatkan usaha kita di bulan yang mulia ini, bergerak dan bersatu di dalam menunaikan segala kewajiban yang telah Allah tetapkan ke atas kita tanpa mengurangi sedikitpun antara satu kewajiban dengan kewajiban lainnya. Wallahu a’lam.

1 comments:

  1. AURA JIHAD said...
     

    assalamualaikum wbt saudara syabab hizib...ana syabab hizib malaysia terengganu.....ana baru jumpa laman web anta ..ana juga baru niat wat blogspot,tuptup niat kita sama anta dah buat rupanya jemput lihat di aurajihad.blogspot.com ana ambik gambar anta skit2...x kisah kan?sekian wassalam...

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR