ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


ANTARA NEGARA KEBAJIKAN DAN KEWAJIBAN NEGARA

ANTARA NEGARA KEBAJIKAN DAN KEWAJIBAN NEGARA
SN Keluaran 1 Februari 2008


[SN159] Sejak kebelakangan ini, isu negara kebajikan nampaknya menjadi topik hangat yang terus diperdebatkan. Ia bermula dengan kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai konsep ‘Negara Kebajikan’ tidak berapa lama dulu di mana menurut beliau, ia akan dimasukkan ke dalam manifesto PAS menjelang pilihan raya umum ke-12 nanti. Tuan Guru Abdul Hadi berjanji akan mengurangkan harga petrol dan rakyat miskin, terutama warga emas, akan diberi elaun sara hidup. Negara kebajikan dan negara keadilan untuk semua merupakan prinsip utama manifesto bersama PAS dan Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) dalam pilihan raya akan datang. Antara yang akan diperjuangkan termasuklah gaji minimum, rawatan serta pendidikan percuma. Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mesyuarat bulanan Jawatankuasa PAS Pusat, di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut [harakahdaily bertarikh 08/07/07]. Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pula berkata, kos hidup rakyat meningkat kerana kenaikan harga minyak hasil falsafah BN iaitu ‘tak naik harga minyak kerajaan BN bankrap’. Berdasarkan program-program kebajikan yang dijalankan di Kelantan sekarang, konsep negara kebajikan dapat dilaksanakan di peringkat persekutuan sekiranya rakyat memberi peluang PAS mentadbir negara ini. Sebaliknya, pemerintahan ala profit sharing di bawah Barisan Nasional (BN) mengenakan caj kepada rakyat termasuk caj ubatan dan rawatan bersalin, manakala tol dan tarif elektrik dinaikkan [harakahdaily bertarikh 22/01/08].

Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengulas konsep negara kebajikan PAS berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemerintah dan ini dapat dilihat di mana Malaysia telah mempunyai ciri-ciri negara kebajikan [UM 25/01/08]. Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin pula menegaskan bahawa BN sememangnya telah menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara kebajikan. “Hanya Malaysia satu-satunya negara di Asia mendahului negara-negara lain dalam menjadi sebuah negara kebajikan tanpa diisytiharkan” , katanya [UM 24/01/08]. Naib Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin pula menyifatkan manifesto PAS untuk mewujudkan sebuah ‘negara kebajikan’ hanyalah satu penipuan dan gimik politik menjelang pilihan raya. Manifesto seperti itu katanya, datang daripada pihak yang tidak memahami pentadbiran dan kerajaan. “Sekiranya PAS sanggup mewujudkan sebuah negara kebajikan dengan menanggung 100 peratus kebajikan rakyat di negara ini, saya yakin (jika PAS menang) sepenggal sahaja mereka menjadi kerajaan, nauzubillah negara ini akan menjadi bankrap” [UM 23/01/08].

Dari apa yang dilaporkan, nampaknya kedua-dua pihak berhajat untuk dikenali sebagai pemerintah sebuah kerajaan negara berkebajikan. Apakah kelebihan negara kebajikan ini sehingga masing-masing pihak berebut untuk mewujud dan mempertahankannya? Semoga penulisan Sautun Nahdhah kali ini dapat menjernihkan pemikiran dua golongan umat Islam yang sedang memperjuangkan ‘negara kebajikan’ ini dan seterusnya mempertautkan semula perasaan dan pemikiran mereka dan seluruh umat Islam yang lain agar kita sama-sama berjuang ke arah mewujudkan Negara Islam yang sebenar, bukannya Negara Islam yang di kahwin-campurkan dengan Negara Kapitalis mahupun Negara Sosialis.

Asal-usul Negara Kebajikan

Negara Kebajikan atau ‘welfare state’ bukanlah suatu yang baru. Konsep ini telah pun muncul di Barat sejak dua abad yang lepas dan sebenarnya di negara kufur Baratlah konsep welfare state ini lahir. Welfare state merupakan sistem negara yang membelanjakan pendapatan cukainya untuk mengambil peranan utama dalam memberikan jaminan sosial dan ekonomi kepada rakyat dengan pencen, perkhidmatan kesihatan percuma, gaji minimum dan sebagainya [Federal-Chambers Dictionary]. Konsep welfare state ini diasaskan kepada prinsip kesamarataan peluang, pengagihan kekayaan secara sama rata dan tanggungjawab ke atas mereka yang tercicir dalam mendapatkan jaminan kehidupan yang setara. Ciri asasnya adalah berteraskan jaminan sosial di mana bantuan diberikan kepada rakyat di waktu ia diperlukan seperti ketika usia tua, sakit dan ketika menganggur. Welfare state juga dikaitkan dengan penyediaan pendidikan, rawatan kesihatan dan perumahan secara percuma [Britannica Concise Encylopedia].

Istilah ‘welfare state’ (dalam bahasa Inggeris) dipercayai dicipta oleh Asa Briggs, seorang sejarawan terkenal Barat dan mula digunakan oleh Archbishop William Temple ketika Perang Dunia Kedua untuk membezakan Britain (yang sedang berperang) dengan Nazi Jerman, yang dikenali sebagai ‘warfare state’ (negara perang). Friedrich Hayek menegaskan bahawa istilah (welfare state) ini diambil dari perkataan Jerman lama wohlfahrtsstaat, yang digunakan oleh sejarawan abad ke-19 untuk menggambarkan kelainan/perbezaan yang baik dengan poliseistaat (‘police state’). Ia (konsep welfare state) ini telah dikembangkan oleh Otto Von Bismark, Canselor Jerman, pada tahun 1881. Bismark telah meletakkan asas negara kebajikan untuk menangkis perkembangan pesat Parti Sosialis Demokratik yang berjaya meraih kekuatan apabila Jerman menjadi sebuah negara industri. Gerakan Sosialis pada ketika itu memainkan isu jurang ketaksamaan antara yang kaya dan yang miskin, dan mula bertapak di Jerman walaupun kerap ditindas. Kebijakan politik Bismark berjaya mencantas pengaruh tersebut dan beliau mula memperkenalkan polisi kebajikan sosial [http://en.wikipedia.org/wiki/Welfare_state].

Sebagai pelaksanaan konsep welfare state ini, dari segi perundangan, Undang-undang 1881 telah mewujudkan insurans kemalangan waktu kerja yang diwajibkan terhadap majikan, diikuti dengan tiga lagi undang-undang risiko utama iaitu insurans wajib untuk sakit pada 1883, undang-undang kecenderungan kemalangan kerja pada 1884 dan skim pencen pada 1889. Setelah itu, seluruh Eropah mencontohinya termasuklah Britain yang memperkenalkan undang- undang yang sama sejak 1906.

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR