ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


Mukhriz minta pucuk pimpinan dengar suara rakyat

Mukhriz minta pucuk pimpinan dengar suara rakyat

BUTTERWORTH 10 Mac – Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir meminta pucuk pimpinan mengambil langkah segera bagi mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO.

Tanpa menjelaskan mengenai langkah-langkah tersebut, beliau yang juga Exco Pergerakan Pemuda UMNO berkata, keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 Sabtu lalu telah memberi mesej yang jelas bahawa suara rakyat di peringkat bawahan perlu diambil kira.

‘‘Langkah berkenaan boleh dilakukan dalam banyak cara kerana dengan terlepasnya lima negeri ke tangan pembangkang bukan perkara kecil dan memerlukan pendekatan drastik untuk memulihkan keyakinan rakyat.

‘‘Semua pihak perlu mengambil tanggungjawab di atas kekalahan itu, bukan sesuatu yang baru apabila ketidakpuasan rakyat disuarakan di dalam forum-forum namun kita tidak mendengar suara berkenaan, sekarang mesej yang jelas telah diberikan oleh rakyat,” katanya pada sidang akhbar yang diadakan di sini hari ini.

Beliau pada mulanya dijadualkan mengadakan sidang akhbar di Hotel Sunway Seberang Perai namun telah menukarkan lokasi ke Hotel Pearl View di sini atas sebab-sebab tertentu.

Lebih 500 penyokongnya hadir untuk memberikan sokongan kepada Mukhriz.

Ditanya mengenai khidmat pesanan ringkas (SMS) yang menyatakan bahawa beliau mengadakan sidang akhbar berkenaan untuk mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan, Mukhriz berkata:

‘‘Tidak. Saya difahamkan ada SMS yang dihantar mengatakan bahawa saya akan melakukannya (desak letak jawatan), saya tidak pasti siapa dalang itu.

‘‘ Tapi saya menerima panggilan dan SMS yang menyatakan rasa sedih dan kecewa di atas kecundang BN di beberapa negeri, sebelum ini kita tidak pernah kalah seperti ini, ia adalah satu peringatan,”.

Namun, katanya beliau yakin Perdana Menteri akan melakukan perkara yang difikirkan wajar malah sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN, Abdullah akan mendengar suara rakyat.

Sumber: Utusan Malaysia 11/03/08

Ulasan:

Jika dulu Dato' Mukhriz pernah diperlekehkan dan dinasihatkan untuk menarik balik kenyataan beliau apabila mengulas ucapan Pak Lah di PWTC di mana Muhkriz dengan selambanya memperlekehkan ucaptama Pak Lah yang dianggap tiada idea dan visi baru. Berikut adalah kata-kata beliau dahulu,

“Saya rasa ucapan (Presiden) itu telah disampaikan tahun lalu. Saya mengharapkan ada perkara baru. Mungkin dia (Abdullah) ada idea lain.”

Ucapan beliau ini telah disanggah dan dikritik pedas oleh pemimpin-pemimpin UMNO dan Ketua Pemuda UMNO (Hishamuddin) telah berkata,

“Selama ini saya lihat dan teliti apa yang dibuat beliau (Mukhriz) tetapi sekarang ini sudah keterlaluan. Jika dia (Mukhriz) berterusan begini, saya kena memikirkan semula kedudukannya dalam barisan Exco saya," ujarnya.

Baru komen sikit sahaja tentang ucapan Pak Lah, sudah ada pihak yang melatah membabi buta, namun kali ini lain pula (reaksinya) bila dia meminta pucuk pimpinan parti mendengar suara rakyat (dengan kata lain kekalahan UMNO/BN dalam PRU-12 ini adalah kerana kesalahan pucuk pimpinan), tidak ada pula pihak yang tampil membela Pak Lah.

Inilah resam dalam pemerintahan 'suci' UMNO yang pantang ditegur. Siapa sahaja tegur kesalahan pemimpin, maka dia itulah yang sebenarnya salah. Namun, semenjak 9 Mac lalu 'kesucian' pemimpin UMNO ini nampaknya telah hilang.

‘Hukum’ UMNO ini berbeza sama sekali dengan hukum Islam mengenai kritikan terhadap pemimpin.

Pertama; dari segi amalannya, kritikan wajib dilakukan dalam rangka amar makruf nahi mungkar dan ini merupakan satu amalan yang mulia kerana inilah alat yang paling berkesan untuk membetulkan kelalaian yang dilakukan oleh pemerintah dan jentera pentadbirannya. Malah Islam menegaskan bahawa jika pemerintah menolak kritikan individu tersebut, lalu membunuhnya, maka individu yang dibunuh tadi sama statusnya dengan Hamzah bin Abdul Muttalib sebagai penghulu para syuhada. Sabda Nabi saw,

“Penghulu syuhada adalah Hamzah bin Abdul Muthallib dan orang yang berkata di hadapan seorang penguasa yang zalim, lalu dia memerintahkannya (pada kemakrufan) dan melarangnya (dari kemungkaran), kemudian penguasa itu membunuhnya” [HR al-Hakim].

Kedua; Isi kritikan (yakni) amr makruf nahi mungkar itu sendiri, adalah intipati kepada perlaksanaan hukum syarak di mana kelalaian penerapannya (melakukan amar makruf nahi mungkar) akan memberi ruang kepada kemungkaran dan kelalaian yang lebih banyak dilakukan oleh para penguasa (sebagaimana sekarang).

Bagaimanapun, selama mana ‘manfaat’ masih menjadi pegangan kuat orang-orang UMNO (manfaat jawatan, kekayaan, sokongan dan sebagainya), maka selama itulah pemimpin mereka dan orang-orang UMNO akan terus tenggelam di dalam kemungkaran dan kemaksiatan. Inilah tradisi UMNO yang senantiasa membelakangkan Islam yang Insya Allah akan menghancurkan UMNO itu sendiri sedikit demi sedikit.

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR