ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


MEMAHAMI PERUBAHAN POLITIK BRITAIN

MEMAHAMI PERUBAHAN POLITIK BRITAIN


Setelah hampir satu dekad memimpin Parti Buruh, Perdana Menteri Britain, Tony Blair akhirnya menyerahkan kerusi kepimpinan kepada Gordon Brown baru-baru ini. Gordon Brown yang sekian lama dianggap orang penting dan berpengaruh di dalam hal-ehwal ekonomi Britain merupakan antara tokoh yang turut terlibat menjadi penasihat utama Tony Blair. Dia memilih dasar berhati-hati di dalam perlaksanaan ekonomi Britain. Dasar tersebut terbukti berjaya menstabilkan keadaan ekonomi Britain walaupun sedang menuju ke arah kemerosotan. Justeru, kedudukannya di dalam Parlimen British semakin dihormati. Ketika ini, dia merupakan satu-satunya calon yang dianggap paling sesuai untuk menggantikan Tony Blair sebagai perdana menteri Britain seterusnya.

Perkembangan terbaru ini sebenarnya bukanlah sesuatu yang luar biasa. Walaupun Gordon Brown dianggap 'hero' di dalam menstabilkan ekonomi Britain, ia hanyalah suatu hasil daripada keputusan kolektif di dalam sebuah negara Kapitalis. Hakikatnya, sistem ekonomi Kapitalis secara global berada di dalam keadaan tidak menentu.

Bagaimana perubahan kepimpinan di Britain ini akan memberi kesan kepada dunia dan negara-negara umat Islam khususnya? Sejarah telah membuktikan bahawa, sejak kejatuhan Khilafah Islamiyyah, 3 Mac 1924, persepsi barat terhadap dunia Islam adalah jelas, iaitu menghalang kebangkitan semula Khilafah Islamiyyah. Maka dengan itu, polisi luar mereka haruslah melibatkan usaha-usaha untuk membanteras sebarang kebangkitan semula Islam untuk menjadi kuasa utama dunia. Oleh kerana itu, campurtangan yang berterusan dari segi penguasaan ekonomi dan politik haruslah dilakukan.

Di dalam ucaptama sempena perlantikannya sebagai Pemimpin Parti Buruh yang baru, Brown tanpa merujuk kepada teks ucapan, menyatakan bahawa Britain akan terus menjalankan 'kewajipannya' di dalam melaksanakan peranan-peranan antarabangsa di kawasan Timur Tengah dan Asia. Dia juga turut berjanji akan merubah perlembagaan British supaya memberi kuasa lebih kepada rakyat untuk memainkan peranan di dalam proses membuat keputusan terhadap isu-isu penting negara yang akan memberi impak kepada rakyat biasa [24/6/2007, BBC news].

Apakah maksud Brown tatakala menyatakan akan menjalankan 'kewajipannya' itu? Adakah tindakan mereka menipu dunia dengan menghantar agen-agen rahsia untuk melakukan pengeboman di tempat awam sekitar Baghdad itu dianggap suatu kewajipan? Adakah mengebom orang-orang awam di Afganistan itu adalah kewajipan juga? Persepakatan palsu Britain dengan AS semakin hari semakin rapuh. Walaupun tiada pendedahan dibuat, ia sebenarnya dapat dibuktikan dengan sejarah. Sejarah penjajahan British ke atas koloni-koloni awal di Amerika dahulu pasti tidak akan dilupakan oleh mana-mana rakyat Amerika. Pakatan Amerika dan Perancis ketika itu juga pasti menjadi dendam Britain hingga ke hari ini.


Jadi, untuk apa Britain turut serta melakukan campurtangan di Timur Tengah dan negara-negara umat Islam lainnya? Sebenarnya, 'kewajipan' yang dimaksudkan itu adalah untuk turut sama memburu, menghalang dan menghapuskan mana-mana gerakan yang hendak mengembalikan kesatuan umat Islam serta memastikan bahawa umat Islam akan terus berada di dalam keadaan perpecahan.


Ingatlah ketika Allah SWT memberi peringatanNya tentang sikap orang-orang kafir ke atas umat Islam, FirmanNya:


"Mereka tidak akan henti-henti memerangi kamu sampai (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu ( kepada kekafiran) seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalanya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya." [TMQ Al Baqarah ( 2): 217].


Sifat umum kalimat 'mereka' di atas merujuk kepada orang-orang kafir secara am, ia tidak hanya terbatas kepada orang-orang Quraisy sahaja. Maka, semua orang-orang kafir yang mempunyai sifat-sifat seperti orang-orang Quraisy iaitu bersifat benci, menekan dan menentang umat Islam secara terang mahupun tersembunyi adalah termasuk dengan makna ayat di atas.


Kesimpulannya, umat Islam secara khusus, tidak seharusnya terpengaruh atau meletakkan sebarang harapan kepada perubahan-perubahan politik yang sedang berlaku di barat pada masa kini. Ia hanyalah suatu 'gimik' atau proses biasa yang dihiasi dengan slogan-slogan hebat. Harapan sebenar perlulah diletakkan ke atas bahu para pejuang Islam dan pengembang dakwah Islam yang ikhlas berjuang untuk mengembalikan hak dan kegemilangan umat Islam.
Wallahu alam



Sumber : mykhilafah.com

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR