ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS


MUSLIHAT US TERHADAP PROGRAM NUKLEAR IRAN

MUSLIHAT US TERHADAP PROGRAM NUKLEAR IRAN



Krisis nuklear Iran telah menjadi isu yang berulang-ulang, perundingan demi perundingan telah dilakukan. Beberapa sekatan telah pun dikenakan. Beberapa resolusi telah pun dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan PBB dan setiap kali itulah Iran tidak mengendahkannya. Tidak lama lagi, satu lagi resolusi akan dikeluarkan oleh PBB dan pastinya perkara yang sama akan berulang.Sejarah pembinaan teknologi nuklear Iran telah bermula sejak tahun 70-an lagi. Tetapi ianya telah ditamatkan ketika Iran di bawah pemerintahan Khomeini pada tahun 1979. Kemudian, pemimpin Iran, Rafsanjani telah menghidupkan semula program nuklear dalam tahun 1995 dan ianya diteruskan semasa period reformasi (1997 – 2005). Ia tidak mendapat perhatian US atau sekutu-sekutunya pada ketika itu. Hanya selepas pencerobohan Iraq, anggota pembangkang dalam buangan mengumumkan bahawa Iran sedang menjalankan program nuklear yang 'yang merbahaya' secara rahsia dan menyembunyikan ia daripada pengetahuan pemeriksa-pemeriksa Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA). Berdasarkan ini, Ketua IAEA, Mohammad el Baradei, telah menyediakan satu laporan dan membentangkannya kepada IAEA.

Ketika inilah krisis nuklear Iran memperoleh momentum dan bermulalah pusingan give-and-take dalam dialog dengan EU yang terdiri daripada Jerman, Perancis dan Britain. Ia kemudian diikuti dengan suatu protokol yang ditandatangani pada 25 Oktober 2003 ketika pemerintahan Iran di bawah kepimpinan Khatemi dan dikenali sebagai 'Protokol Tambahan' (Additional Protocol) yang membenarkan IAEA menjalankan pemeriksaan-pemeriksaan mengejut. Ia bermatlamat untuk mengelakkan pertuduhan terhadap Iran dan ia menutup persoalan sensitif daripada pemeriksa-pemerisa semasa pemeriksaan rutin dan berjadual.Namun, di sebalik protokol yang telah ditandatangani, Iran merasakan dirinya telah ditekan dan ia pun meneruskan proses pengayaan Uranium hingga ini menimbulkan kemarahan EU. Ini telah memaksa Majlis Keselamatan PBB mengeluarkan Resolusi 1737 dan Resolusi 1747 dengan tujuan untuk menghalang Iran daripada memajukan teknologi nuklearnya dengan alasan keselamatan.

Padahal, semua negara-negara yang menyokong Resolusi tersebut merupakan negara-negara yang mempunyai persenjataan nuklear. Yang mana US sendiri merupakan negara pertama yang melakukan kemusnahan besar-besaran dengan menggunakan senjata nuklear pada Perang Dunia Kedua.

Isu Nuklear Dieksploitasi

Pada ketika ini, Amerika berulang kali mendakwa Iran sedang memajukan teknologi nuklear untuk tujuan ketenteraan dan ini dibantah oleh Iran. Inilah pertuduhan-pertuduhan Amerika yang kononnya ia takut program nuklear Iran sedang menuju kepada penggunaan ketenteraan!

Semua ini menunjukkan Amerika berazam untuk melihat konflik ini terus hidup dan tanpa penyelesaian dengan itu ia boleh mengeksploitasikan situasi ini untuk menyelamatkan kepentingannya seperti berikut:

1. Bagi mengekslpoitasikan isu konflik nuklear supaya dapat ditanam perasaan takut terhadap Negara-Negara Teluk. Ini akan membolehkan Amerika mengekalkan pangkalan-pangkalannya manakala kapal-kapal pemusnahnya dapat bergerak aktif di Teluk dengan bermatlamat untk melindungi Negara-Negara Teluk daripada ancaman Iran. Walhal matlamat sebenar ialah agar dapat sentiasa mengawal kawasan teluk yang mempunyai sumber minyaknya yang banyak dan justeru memastikan aktiviti industrinya berjalan dengan baik. Telah dibuktikan sumber petroleum di kawasan ini adalah sekitar 357, 000 juta tong minyak mentah! Sementara potensi simpanan minyaknya adalah lebih jauh daripada yang dijangkakan. Sumber daripada pakar menyebut bahawa bekalan minyak Arab Saudi sahaja adalah sekitar 160, 000 juta tong yang mana ianya cukup untuk menampung permintaan sekurang-kurangnya bagi 50 tahun akan datang pada kadar penghasilan yang tertinggi saat ini iaitu lebih kurang 13 juta tong sehari! Dikatakan tiga pengeluar terbesar di kawasan teluk iaitu Arab Saudi, Iran dan Iraq, dan apabila kita menambah lagi Kuwait dan Negara-Negara Teluk lain,tidak dapat diragukan lagi ia membentuk suatu saluran penting industri dan kewangan dunia seluruhnya. Oleh itu, bukan sesuatu yang mengejutkan apabila negara-negara besar barat berlumba-lumba antara satu sama lain dan syarikat-syarikat minyak mereka berkerumun di kawasan itu demi kerana sumber tenaga yang sangat besar.

2. Bagi membina perisai pertahanan nuklear di Eropah Timur (Poland dan Republik Czech) betul-betul di sebelah Rusia yang mempunyai peluru balistik yang mampu menjangkaui Amerika. AS telahpun megumumkan bahawa ia hendak melebarkan perisai pertahanannya bertujuan pada apa yang dikatakan untuk berwaspada terhadap potensi peluru-peluru yang merbahaya daripada dari Iran dan Korea Utara. Rusia bertindak balas dengan mengatakan bahawa ia adalah mustahil untuk peluru-peluru dari Iran dan Korea Utara boleh melintasi Eropah dan sampai ke Amerika!Beginilah bagaimana AS mengeksploitasi konflik ini demi kepentingannya sendiri. Ia memang sedar tiada ancaman nuklear daripada Iran yang diramalkan dalam beberapa tahun akan datang. Oleh yang demikian, AS sememangnya mungkin akan sedaya upaya untuk melambat-lambatkan penyelesaiannya dan apabila dialog tersebut menghampiri penyelesaian, ia akan menciptakan rintangan seperti yang kami nyatakan sebelum ini.

Ancaman Serangan

Serangan daripada AS ke atas Iran adalah tidak mungkin dalam beberapa tahun akan datang. Ia dapat ditunjukkan menerusi fakta-fakta di teluk dan antarabangsa. Ini merujuk kepada perkembangan global berkaitan dengan hubungan dan kepentingan yang akan bertukar, bergantung kepada realiti semasa.

Walau bagaimanapun, terdapat tiga faktor yang berhubungan rapat yang patut difikirkan:

Pertama: Negara Yahudi sangat berminat untuk melancarkan serangan kerana ia sendiri sedar bahawa kemampuan nuklear pada mana-mana negara Islam adalah ancaman bagi Yahudi. Namun jika diambilkira kekuatan ketenteraan Iran pada masa ini, serangan balas Iran boleh memberi akibat buruk ke atas negara Yahudi. Ketika lawatan Setiausaha Pertahanan AS bagi membincangkan isu Palestin pada 18 April 2007 yang lalu, ia cuba menarik minat AS dalam keperluan untuk mengambil tindakan ketenteraan terhadap Iran, tetapi mereka tidak berjaya mendapat kata putus daripada Setiausaha Pertahanan tersebut.Pihak media Yahudi pada suatu ketika telah menggembar-gemburkan isu ini selepas lawatan Gates pada 19 April 2007, sumber itu berkata bahawa semasa perbincangan yang luas di mana Ketua Agensi Keselamatan Israel berjumpa dengan Setiausaha Gates dan pembantu-pembantunya, pegawai Israel menerangkan situasi komprehensif di Timur Tengah kepada delegasi Gates, sementara ketua agensi perisikan Israel memberi penerangan ringkas tentang apa yang terjadi di Iran dan berkongsi informasi rahsia Iran. Ketua Perisikan Israel juga meminta Gates memberitahu mereka informasi AS tentang Iran, tetapi Gates memberitahu mereka dengan jelas bahawa AS masih lagi berpegang pada jalan diplomatik untuk menyelesaikan isu nuklear Iran dan memberitahu serangan ketenteraan terhadap Iran akan dielakkan. Akhbar itu menambah, pegawai Israel terus menanya Gates informasi tentang niat AS dengan itu membolehkan Israel melengkapkan strateginya terhadap subjek, tetapi Gates jelas mengecewakan mereka dan mengatakan dengan jelas bahawa pentadbiran Amerika masih lagi hanya mempertimbangkan cara diplomatik untuk memberi tekanan ke atas Iran untuk menghentikan program nuklearnya.

Kedua: Britain risau akan keadaan atmosfera politik antarabangsa yang panas, masalah Amerika di Iraq dan konfrontasi dengan Iran yang membimbangkan. Ini terbukti dalam banyak daripada tindakannya, misalnya, pengumuman terbarunya mengenai pengurangan tentera Britain di Iraq, walaupun pada masa yang sama AS mengatakan dia amat memerlukan bantuan ketenteraan di Iraq supaya dapat mengawal situasi keselamatan di Iraq.Keadaan yang genting itu semakin bertambah rumit bagi AS apabila Iran berjaya menangkap beberapa anggota tentera laut British yang melintasi Shattal-Arab. Padahal Majlis Keselamatan PBB pula sedang memikirkan sekatan yang akan dikenakan ke atas Iran. Dan mereka telah meluluskan Resolusi 1747. Pada ketika itulah tentera Iran di dalam keadaan yang siap siaga dengan latihan peperangan dan pada ketika itulah pula tentera-tentera laut British melakukan pencerobohan.Shattal-Arab bukanlah kawasan yang begitu luas sehingga tentera laut British boleh tersesat, terutamanya mereka sudahpun terbiasa dengan persekitarannya kerana telah berada di sana selama empat tahun. British memang mengetahui bahawa Iran tidak akan berdiam diri terhadap kawasan perairannya sekiranya ia diceroboh oleh askar British. Beginilah bagaimana 'sketsa' lima belas orang itu ditahan.

Konflik ini kemudiannya terus 'dimainkan' dan Blair telah berjanji pada 3 April 2007 bahawa sekiranya tentera-tentera itu tidak dibebaskan dalam masa 48 jam, dia akan mengambil tindakan tegas, katanya : ”Dua hari berikutnya akan menentukan satu daripada dua jalan:

Pertama, menyelesaikannya secara rundingan;

Kedua, jika perundingan tidak membuahkan hasil, kami akan mengambil tindakan keras”. Ini mebuktikan ia bertujuan untuk mengancam Iran, dengan anggapan bahawa AS pasti berkemungkinan besar menyebelahinya untuk menghadapi peperangan yang besar. Blair tahu yang kenyataannya akan membuatkan Ahmedinejad tercabar kerana beliau mempunyai latar belakang sebagai seorang revolusioner.Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya; Ahmedinijad memaafkan dan membebaskan tentera-tentera tersebut tanpa rasa kesal. Pada 4 April 2007, iaitu sebelum tempoh tamat 2 hari itu, dia mengumumkan pembebasan mereka di dalam satu sidang akhbar. Justeru, konflik ini diakhiri dengan sesuatu yang Blair tidak menjangkakan, sepertimana dia bercakap dalam kenyataannya pada 5 April, apabila pesawat yang membawa tentera yang dibebaskan tiba di lapangan terbang Heathrow, London: ”Pembebasan mereka adalah lebih cepat daripada diramalkan dan tanpa sebarang syarat.” Justeru, sekutu kedua telah gagal mencetuskan peperangan sepertimana sekutu pertama telah kecewa. Ia tidak mustahil sekiranya dikatakan Amerika telah memainkan peranan dalam pembebasan tahanan tersebut.

Ketiga: Parti Repbulikan hilang popularitinya kerana kegagalan polisi pentadbirannya di Iraq dan Afghanistan dan ini mungkin menyebabkan peluang mereka dalam pemilihan presiden adalah lemah jika tidak hilang terus.Ini adalah tiga faktor yang boleh dipertimbangkan. Walaubagaimanapun, seperti yang telah dikatakan tadi, tindakan ketenteraan kelihatan tidak mungkin dilaksanakan dalam beberapa tahun ini.Oleh yang demikian, boleh dikatakan bahawa AS sengaja melengah-lengahkan usaha ke arah penyelesaian di dalam kes ini agar konflik tersebut terus hidup selama mana ia boleh digunakan untuk membina kepentingan AS.

Wallahu alam

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR