ISLAM AGAMA SYUMUL

FIRMAN ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA; "Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kalian ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kalian mengikuti langkah-langkah syaithan, kerana sesungguhnya syaithan itu adalah musuh yang nyata bagi kalian." [TMQ AL-BAQARAH(2):208]

MASA ITU EMAS

BUMI BARAKAH "PALESTIN"

TANAH YANG DIBERKATI ALLAH SWT
((BUMI PALESTIN))


Ketahuilah Wahai kaum muslimin,Masjid al-Aqsa dan daerah sekitarnya dijadikan sebagai tanah suci dan diberkati oleh Allah SWT. Ertinya, Allah sebagai Sang Pencipta langit dan bumi telah menjadikan tanah tersebut sebagai tanah yang mesti dijaga oleh kaum Muslimin dari berbagai ancaman umat manapun. Mengapa?


Pertama: Masjid al-Aqsa merupakan tempat Rasulullah saw melakukan isra'-nya pada peristiwa Isra' Mi`raj. Dari al-Aqshalah baginda melakukan mi`raj ke langit (Sidrah al-Muntaha).


Allah SWT berfirman:


سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ اْلمَسْجِدِ اْلحَرَامِ
إِلَى اْلمَسْجِدِ اْلأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا
إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ اْلبَصِيْرُ

Mahasuci Allah Yang telah meng-isra'-kan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa, yang telah Kami berkati di sekitarnya, supaya Kami memperlihatkan ayat-ayat Kami, bahawa Dia itu Maha Mendengar lagi Maha Melihat. (QS al-Isra' [17]: 1).


Kedua: Masjid al-Aqsa merupakan kiblat pertama bagi kaum Muslimin dalam melaksanakan solat. Selama 16 bulan lamanya kaum Muslimin menunaikan solat dengan menghadap ke Masjid al-Aqsa ini hingga akhirnya Allah memerintahkan mereka untuk mengubah arah kiblat, yakni menghadap ke Masjid al-Haram di Makkah al-Mukarramah.

Ketiga: Masjid al-Aqsa adalah masjid kedua kaum Muslimin. Dalam suatu hadis, Abu Dzar al-Ghifari r.a. berkata:
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ، أَيُّ مَسْجِدٍ وُضِعَ فِي اْلأَرْضِ أَوَّلَ؟
قَالَ: الْمَسْجِدُ الْحَرَامُ. قَالَ قُلْتُ: ثُمَّ أَيٌّ؟ قَالَ: الْمَسْجِدُ اْلأَقْصَى.
قُلْتُ: كَمْ كَانَ بَيْنَهُمَا؟ قَالَ: أَرْبَعُونَ سَنَةً
Aku bertanya kepada Rasulullah saw., "Ya Rasulullah, masjid apa yang pertama kali didirikan di muka bumi ini?" Rasulullah menjawab, "Masjid al-Haram. Aku bertanya lagi, "Kemudian masjid apa?" Baginda menjawab, "Masjid al-Aqsa." Aku bertanya lagi, "Berapa tahun jarak di antara keduanya?" Baginda menjawab, "Empat puluh tahun." (HR al-Bukhari).


Keempat: Masjid al-Aqsha adalah tanah suci ketiga bagi kaum Muslim berdasarkan sabda Rasulullah saw.:


«لاََ تَشُدُّوا الرِّحَالَ إِلاَّ إِلَى ثَلاَثَةِ مَسَاجِدَ: مَسْجِدِي هَذَا،
وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ، وَالْمَسْجِدِ اْلأَقْصَى»

Janganlah kalian berniat untuk bepergian (secara khusus) kecuali ke tiga masjid: Masjid ini (Masjid Nabawi), Masjid al-Haram, dan Masjid al-Aqsha. (HR Muslim dan at-Tirmidzi).


Dari paparan di atas jelaslah bahwa Masjid al-Aqsha dan daerah sekitarnya adalah tanah kaum Muslim. Artinya, hak sepenuhnya atas Masjid al-Aqsha dan daerah sekitarnya ada pada kaum Muslim. Umat lain tidak mempunyai hak sedikit pun atas tanah tersebut. Oleh karena itu, mempertahankan Masjid al-Aqsha dan daerah sekitarnya adalah kewajiban kaum Muslim seluruhnya.


Wahai kaum Muslimin!


Masalah Palestin ini bukan hanya masalah bagi rakyat Palestin atau bangsa Arab saja, tetapi merupakan permasalahan seluruh umat Islam. Sebab, Palestin merupakan negeri Islam dan tempat suci Islam yang telah dirampas oleh kaum kafir Yahudi dengan bantuan dari negara-negara imperialis kafir, baik Inggeris mahupun Amerika, yang dibantu oleh para penguasa kaum Muslimin yang menjadi agen-agen mereka.


Palestin adalah negeri Islam yang merupakan bahagian selatan dari negeri Syam yang telah ditaklukkan oleh kaum Muslimin dengan mengorbanklan darah mereka. Kerana itu, tidak boleh ada sejengkal pun tanah Palestin lepas dari pelukan kaum Muslimin. Palestin adalah milik seluruh kaum Muslimin. Kaum Muslimin wajib mengambilnya kembali dari tangan penjajah tersebut sekalipun mesti mengorbankan darah dan nyawa mereka.


Pengabaian terhadap bumi Palestin, walaupun hanya sejengkal, merupakan pengkhianatan terhadap Allah, Rasul-Nya, dan seluruh kaum Mukmin. Allah SWT telah mewajibkan kaum Muslimin berjihad untuk menyelamatkan Palestin dari cengkeraman negara Yahudi, melenyapkan institusi Yahudi zionis dari Palestin serta memusnahkan hegemoni Amerika dan negara-negara kufur lainnya dari wilayah tersebut.


Hanya saja, masalah Palestin ini telah bergeser menjadi objek perseteruan antara Amerika dan Inggeris sepanjang abad silam. Ini terjadi setelah runtuhnya Khilafah Utsmaniah yang selama ini menjadi pelindung tanah tersebut. Setelah runtuhnya Khilafah, negara-negara kafir Barat lalu menguasainya. Mereka kemudian menjadikan wilayah tersebut sesuai dengan kepentingan mereka. Para penguasa di negeri-negeri kaum Muslimin pun akhirnya hanya dijadikan sebagai objek pelengkap dan pendukung peranan Amerika.


Fakta menunjukkan bahawa Yahudi adalah anak asuh Inggeris. Kemudian Amerika menjadikannya anak asuh setelah Amerika mengalahkan kekuatan politik Inggeris. Amerika mendukung mereka dengan berbagai persenjataan. Amerika juga mempersiapkan mereka dengan dokongan kewangan, bahkan dengan peribadi, termasuk para tokoh yang berkepribadian tinggi—di satu sisi seolah-olah memihak Islam dan kaum Muslimin, tetapi di sisi lain menunjukkan pemihakannya kepada kaum Yahudi.


Wahai Kaum Muslimin!


Berdasarkan kenyataan di atas, maka kami menyatakan:


(1) Mengutuk rencana Yahudi mengepung dan menyerbu Masjid al-Aqsa.


(2) Memberikan dokongan penuh bagi usaha penyelamatan Masjid al-Aqsa dan daerah sekitarnya.


(3) Usaha pengepungan yang dilakukan Yahudi setelah kedatangan Donald Rumsfeld itu menunjukkan bahawa insiden ini melibatkan negara besar. Selain mempunyai agenda terselubung dalam usaha memecah-belah umat dan menghina kaum Muslimin, usaha tersebut juga merupakan salah satu agenda untuk memalingkan kaum Muslimin dari tindakan keji dan biadab Amerika selama ini di Iraq.


(4) Berjuang bersama-sama untuk membebaskan Palestin yang di dalamnya terdapat Masjid al-Aqsa adalah kewajipan seluruh umat Islam. Kerananya, kaum Muslimin di mana pun mesti bersatu untuk melenyapkan Yahudi Zionis dari bumi Isra' dan Mi'raj ini.


(5) Masalah Palestin pada dasarnya merupakan konspirasi antarabangsa. Kerananya, kunci bagi keberhasilan usaha pembebasan ini adalah dengan tegaknya kembali institusi politik Islam yang bersifat antarabangsa, yakni Khilafah Islamiyah. Institusi politik Islam inilah yang akan menyatukan potensi seluruh kaum Muslimin di seluruh penjuru dunia. Sungguh, hanya Negara Khilafah sajalah yang akan mampu menyingkirkan dominasi negara-negara imperialis kafir dari arena antarabangsa; menyelamatkan dunia dari kejahatan mereka; menyebarluaskan kebaikan ke seluruh penjuru dunia; menghancurkan Yahudi perampas Palestin, bumi Isra' dan Mi'raj; dan mengembalikan Palestin kepada kaum muslimin.

Wahai kaum Muslimin!


Semua itu berada dalam genggaman kita.
Firman Allah SWT:

وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ وَاللهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ

Padahal kamulah yang di atas. Allah pun beserta kamu dan Dia sekali-kali tidak akan mengurangi (pahala) amal-amal kamu. (Muhammad [47]: 35).

0 comments:

Post a Comment



 

MENGENAL HIZBUT TAHRIR